Kodaň: Město bez davů turistů

Dánsko. Kodaň. Krásný město s atmosférou a bez davů turistů a lákačů na suvenýry.

Mají tam malou mořskou vílu, skvělej Disney Shop, spoustu sluníčka, dobrý pivo, ceny jen o maličko vyšší než u nás, uklizeno, bary, stripbary, bordely a sexshopy s odhalenou výlohou. Jako fakt!

Vyrážíme!

Jeli jsme autem z Prahy v půl desáté ráno přes Ústí k německým hranicím, pak okolo Drážďan a Berlína nahoru do Rostocku. Trajektu jsem se dost bála. Už na přívozu do italských benátek (20 min plavby) mi bylo docela špatně, natož dvě hodiny do Dánska! Ale naprostá pohoda. Velikánská loď zapříčiňuje to, že to vůbec nehoupe. Když pojedete do Dánska autem a budete přemýšlet, jestli je levnější jet suchem po mostech nebo zaplatit trajekt, po sáhodlouhých debatách a poradou s okolím jsme zvolili trajekt. Kvůli placení mostů na suchu to vyjde o trošku levněji (a je to kratší cesta). Jedna cesta trajektem pro 2 osoby a osobní auto vyšla na 99 euro.

Přístav v Německém Rostocku.

Bydlíme!

Do Kodaně jsme přijeli asi v půl jedenácté večer. Bydleli jsme v hostelu Absalon Annex Hotel na Helgolandgade asi 15 minut chůzí od centra. Jedete-li do Kodaně autem, je dobré vědět jednu věc: Dejte si bacha na parkování! V Kodani všichni jezdí na kole a kdo už má na auto, má taky na parkování, které je fakt fest drahé.

Kodaň je rozdělená na tři zóny – červená, zelená a modrá. Cena parkovného se odvíjí od toho, jak blízko jste u centra. Za 24 hodin parkování v modré nejlevnější zóně jsme platili 180 dánskejch korun (dánská koruna je 3,7 našich, tak si to spočítejte).

Hostel byl krásně barevný, čistý, útulný. Platili jsme i se snídaní dohromady okolo 7 000 Kč za 4 noci (pro dvě osoby, pokoj s manželskou postelí, společné sprchy – čisté!, ručníky v ceně – každej den měněné). Byli jsme z ubytování i snídaní nadšení!

Kodaň - nejekologičtější evropská metropole u moře. Co víc si přát?

Kam určitě zajděte!

Prošli jsme snad celé centrum, kde najdete například nákupní zónu Stroget, náměstí, významné budovy, jako například starou burzu, radnici, Runder Tower, Amalienborg či Rosenborg, St. Alban’s Church, nebo taky zábavní park Tivoli, Churchillův park a skvělej Disney Shop!

Na Strogetu se dá posedět u vody vedle „zaparkovaných“ lodí nebo odpočinout v hospůdkách okolo. Tam mimochodem čepují i české pivo!

Nákupní zóna Stroget. Je zajímavé, že toto je označováno za nejhlavnější centrum a přitom to leží téměř u moře!

Jako milovnice pohádek jsem trvala na tom, že prostě musíme jít vyfotit sochu Malé mořské víly na kameni. Cesta byla strastiplná (zapomněli jsme mapu), nicméně k víle jsme k večeru po dvou hodinách procházky přes město došli. Je o trochu větší, než v životní velikosti, a je taková hezky něžná. Na lavičce kochajíce se pohledem na vílu jsme si dali dánské pivo Carlsberg. Kupodivu bylo velmi dobré, přítel dokonce tvrdí, že lepší, než české, ale s tím jsem odmítla souhlasit!

Hlavní město Dánska je plné kamenných domečků. Připomínaly nám domy v Británii.

Mimo Kodaň

Když jsme tam tedy byli autem (a když parkování vyjde dráž, než jezdit), podnikli jsme výlet na hrad Helsinborg. Kdo jste četli Shakespearova Hamleta, jistě vás bude zajímat, že Helsinborg je turisty považován za onen hrad Elsinor, kde se Hamletovi na hradbách zjevil duch jeho otce.

Helsinborg nás absolutně dostal! Nejen, že jde o úchvatný hrad, na který je radost pohledět. On navíc leží jen 30 minut autem od Kodaně a leží na pobřeží. Na hradě jsme strávili dostatek času na to, abychom ho celý obešli okolo moře, kochali se výhledem na věže, moře a Švédsko (ano, je odsud poměrně hodně dobře vidět kus Švédska), sbírali mušle a rozebírali, proč z jedné hradní věže udělali maják. Na Helsinborg rozhodně vyražte, budete-li mít v Dánsku příležitost.

Hrad Helsinborg ježí v městečku Helsingor na severu dánského ostrova.

Co nás ještě zaujalo?

V Dánsku je hrozně čisto. Skoro nikde se tam neválí odhozené odpadky nebo nedopalky. Koše jsou svítivě zelené, takže je nepřehlédnete. Lavičky ani zdi nejsou počmárané (a když už, tak umělecky pokreslené). Je tam pohoda a slunečno. Samozřejmě jsme jako správní pražáci (v mém případě náplava snažící se býti pražákem) museli zastavit v polích a jít fotit pravé nefalšované dánské krávy!

V Dánsku je ohromně čisto!

Švédskem zpátky domů!

Protože nejsme žádní troškaři, zpátky jsme jeli přes Švédsko. Jeli jsme přes největší most na světě mezi Kodaní a Malmö (stál necelejch 50 euro). Z Malmö jsme sjeli dolů do Trelleborgu, kde jsme se najedli, cvakli trajekt (jedna cesta pro dvě osoby a auto do Rostocku za 56 euro), prošli jsme si trochu město a jeli jsme.

Dánsko je skvělá země, řekla bych trochu nedoceněná. Pro mě osobně je k nepochopení, co lidi vidí na Paříži, když Kodaň je mnohem krásnější!

A jestli si myslíte, že jsem si s těmi vykřičenými místy a sexshopy dělala srandu, tak nedělala. Helgolandsgade je normální ulice, rozhodně se tam nemusíte bát, ale večer se tam objeví sem tam nějaké individum, rozsvítí se erotické nápisy nevěstinců a stripclubů, najednou si všude okolo všimnete těch sexshopů. Tam ty sexshopy mají fakt klasické výlohy jako třeba knihkupectví. Prostě tam vidíte všechny ty pomůcky a zvláštní prádlo a podobně. Berte to jako bonus navíc! (smích)

Foto: Kamila Kyseláková, Čestmír Jíra, StudentPoint

Sexshop Růžový slon

Zajímavých místa a měst je na světě nespočítatelně. I my se na některá podívali nebo nám je popsali naši přispěvovatelé. Pokud vás to zajímá,  můžete si přečíst něco o našich Karlových Varech, nebo vzdálenější destinaci jako je Srí Lanka dobrodružně. Nebo se po studiích chystáte vyrazit na dovolenou? Poradíme kam.